/
Social
Social
Kender du udfordringerne?
❌ Kollegaer ser sjældent hinanden
❌ Medarbejder føler sig ikke hørt
❌ Manglende medarbejderengagement
❌ Svært at synliggøre virksomhedskultur
Socialmodulet giver muligheder for
🙌 at alle kan tilgå en social væg
🤝 at alle kan lave opslag
🤳 at dele billeder og videoer
😍 at give indblik i hinandens hverdag
Sociale udfordringer på distancen
Når medarbejderne arbejder på større arbejdspladser, forskellige lokationer eller forskellige tidspunkter, der er det svært at få skabt en god kontakt med resten af arbejdspladsen.
Det er vanskeligt at nå ud og lukke distancen, når man ikke har mulighed for at stifte bekendtskab med hinanden udover til de årlige fælles arrangementer - og selv de bekendtskaber kan være svære at vedligeholde.
Det gør, at mange medarbejdere ikke altid føler sig som en del af virksomheden. Nogle føler sig endda overset. Det kan være nogle af årsagerne til manglende medarbejderengagement eller fornemmelse omkring deres egen rolle i virksomheden.
Et sted alle kan engagere sig
Med socialmodulet er tid og sted ikke længere en faktor, da alle medarbejdere kan gå ind i appen, når det passer, og de kan følge med i, hvad der foregår blandt kollegaerne.
Socialmodulet fungerer som en opslagstavle, der giver medarbejderen flere grunde til at engagere sig. Ligesom det engagement de sociale medier skaber, kan Socialmodulet have lignende effekt på engagementet mellem medarbejderne - blot indenfor virksomhedens egne rammer.
Faktisk ligger Socialmodulet i top tre over de mest besøge moduler på tværs af alle eksisterende medarbejder apps.
Det er nemt og hurtigt at dele opslag med fx billede eller video med sine kollegaer, lige hvor man er. Alle har mulighed for at læse det, give et like og skrive sin kommentar - og skabe en tråd af kommunikation, der kan gå frem og tilbage.
Socialmodulet bruges ofte til at dele andre emner end de faglige. Typisk deler medarbejderne små og store ting fra deres respektive hverdage - og det er alt sammen med til at binde medarbejderne sammen.
Vores erfaring i Ekko app er, at det hurtigt bliver et digitalt samlingspunkt for hele virksomheden, hvor de kan få et lille smil og samtidigt følge med i, hvad der foregår i resten af virksomheden. Ofte vil bare 3-5 opslag om ugen have en god effekt på den overordnede fællesskabsfornemmelse, da distancen hurtigt lukkes og kontakten bliver synliggjort overfor alle.
Opbyg og synliggør virksomhedskulturen
Mange medarbejdere kender ikke til halvdelen af deres kollegaer, og meget af den gode virksomhedskultur, der bliver skabt, er ikke synliggjort overfor alle.
Der er mange ting kollegaer gerne vil dele med hinanden i løbet af den daglige arbejdsgang, men de har ikke mulighed for det pga. travlhed, distancen eller forskellige arbejdstider.
Ved at give alle en lettilgængelig kanal, hvor det er nemt og hurtigt at slå ting op og få feedback, er medarbejderen meget mere tilbøjelig til at dele ting fra deres hverdag med deres kollegaer.
Nogle af de ting, der typisk bliver delt er:
Arbejde de er stolt over
Noget sjovt der skete på arbejdspladsen
Personlige hilsner til alle
Diverse lykønskninger
Reminder om fredagsbaren
Nye ting på arbejdet
Billeder fra arrangementer
Sjove vittigheder
Feriehilsner
Og så er der alle de andre ting, der bliver delt, som er med til at gøre arbejdspladsen unik for dem, der arbejder der.
Det sociale styrker brugerengagement
Medarbejder appen har mange funktioner og tilbyder forskelligt type indhold. Det er sammenspillet mellem det faglige og sociale indhold, der sikrer et højt brugerengagement på tværs af medarbejderne.
Nogle kommer ind i appen efter det sociale, og ser i den forbindelse notifikationer på de faglige og mere arbejdsrelaterede nyheder - og for andre er det omvendt.
Ved altid at holde appen i live på begge områder, der går medarbejder appen fra at være et uundværligt værktøj for nogle, til at være et uundværligt samlingspunkt for alle i virksomheden. Og mens det kan kræve en indsats fra ledelsen, at holde de faglige områder i drift, da er det medarbejderne selv, der er med til at holde det sociale i live.
Der er andre socialt orienterede moduler der er med til at forstærke effekten. Herunder; Fødselsdag/Jubilæum, Chat, Begivenheder og Highscore, for at nævne nogle af de typisk brugte moduler og features.
Her spiller Highscore en ekstra rolle, da det tilføjer et gamification element til medarbejder appen, der med det faglige og sociale kan løfte medarbejderengagementet til nye højder i hele virksomheden.
Læs mere om gamification her.
Sociale udfordringer på distancen
Når medarbejderne arbejder på større arbejdspladser, forskellige lokationer eller forskellige tidspunkter, der er det svært at få skabt en god kontakt med resten af arbejdspladsen.
Det er vanskeligt at nå ud og lukke distancen, når man ikke har mulighed for at stifte bekendtskab med hinanden udover til de årlige fælles arrangementer - og selv de bekendtskaber kan være svære at vedligeholde.
Det gør, at mange medarbejdere ikke altid føler sig som en del af virksomheden. Nogle føler sig endda overset. Det kan være nogle af årsagerne til manglende medarbejderengagement eller fornemmelse omkring deres egen rolle i virksomheden.
Et sted alle kan engagere sig
Med socialmodulet er tid og sted ikke længere en faktor, da alle medarbejdere kan gå ind i appen, når det passer, og de kan følge med i, hvad der foregår blandt kollegaerne.
Socialmodulet fungerer som en opslagstavle, der giver medarbejderen flere grunde til at engagere sig. Ligesom det engagement de sociale medier skaber, kan Socialmodulet have lignende effekt på engagementet mellem medarbejderne - blot indenfor virksomhedens egne rammer.
Faktisk ligger Socialmodulet i top tre over de mest besøge moduler på tværs af alle eksisterende medarbejder apps.
Det er nemt og hurtigt at dele opslag med fx billede eller video med sine kollegaer, lige hvor man er. Alle har mulighed for at læse det, give et like og skrive sin kommentar - og skabe en tråd af kommunikation, der kan gå frem og tilbage.
Socialmodulet bruges ofte til at dele andre emner end de faglige. Typisk deler medarbejderne små og store ting fra deres respektive hverdage - og det er alt sammen med til at binde medarbejderne sammen.
Vores erfaring i Ekko app er, at det hurtigt bliver et digitalt samlingspunkt for hele virksomheden, hvor de kan få et lille smil og samtidigt følge med i, hvad der foregår i resten af virksomheden. Ofte vil bare 3-5 opslag om ugen have en god effekt på den overordnede fællesskabsfornemmelse, da distancen hurtigt lukkes og kontakten bliver synliggjort overfor alle.
Opbyg og synliggør virksomhedskulturen
Mange medarbejdere kender ikke til halvdelen af deres kollegaer, og meget af den gode virksomhedskultur, der bliver skabt, er ikke synliggjort overfor alle.
Der er mange ting kollegaer gerne vil dele med hinanden i løbet af den daglige arbejdsgang, men de har ikke mulighed for det pga. travlhed, distancen eller forskellige arbejdstider.
Ved at give alle en lettilgængelig kanal, hvor det er nemt og hurtigt at slå ting op og få feedback, er medarbejderen meget mere tilbøjelig til at dele ting fra deres hverdag med deres kollegaer.
Nogle af de ting, der typisk bliver delt er:
Arbejde de er stolt over
Noget sjovt der skete på arbejdspladsen
Personlige hilsner til alle
Diverse lykønskninger
Reminder om fredagsbaren
Nye ting på arbejdet
Billeder fra arrangementer
Sjove vittigheder
Feriehilsner
Og så er der alle de andre ting, der bliver delt, som er med til at gøre arbejdspladsen unik for dem, der arbejder der.
Det sociale styrker brugerengagement
Medarbejder appen har mange funktioner og tilbyder forskelligt type indhold. Det er sammenspillet mellem det faglige og sociale indhold, der sikrer et højt brugerengagement på tværs af medarbejderne.
Nogle kommer ind i appen efter det sociale, og ser i den forbindelse notifikationer på de faglige og mere arbejdsrelaterede nyheder - og for andre er det omvendt.
Ved altid at holde appen i live på begge områder, der går medarbejder appen fra at være et uundværligt værktøj for nogle, til at være et uundværligt samlingspunkt for alle i virksomheden. Og mens det kan kræve en indsats fra ledelsen, at holde de faglige områder i drift, da er det medarbejderne selv, der er med til at holde det sociale i live.
Der er andre socialt orienterede moduler der er med til at forstærke effekten. Herunder; Fødselsdag/Jubilæum, Chat, Begivenheder og Highscore, for at nævne nogle af de typisk brugte moduler og features.
Her spiller Highscore en ekstra rolle, da det tilføjer et gamification element til medarbejder appen, der med det faglige og sociale kan løfte medarbejderengagementet til nye højder i hele virksomheden.
Læs mere om gamification her.