top of page
Ekko app medarbejder app.png

/

AK Service & Vedligehold

Annebet Rasmussen og Martin Søby

HR & Arbejdsmiljø / IT

Lena billede .jpeg

Annebet og Martin fra AK Service & Vedligehold fortæller hvordan digitalisering hjælper deres håndværker i en travl hverdag og deler deres gode råd til andre, der tænker på at implementere Ekko app i deres organisation.

Entreprenørvirksomheden AK Service & Vedligeholdelse har base i Hillerød. Deres team består af 135 ansatte, herunder tømrere, murere, malere, autoriserede el-installatører og lærlinge.


Virksomheden har gennem flere år arbejdet på at digitalisere forskellige aspekter af medarbejdernes hverdag for at forbedre effektiviteten og styrke det sociale sammenhold. Vi har taget en snak med Annebet Rasmussen, HR & arbejdsmiljø og Martin Søby fra IT om processen har været og hvilke gode råd de kan dele til andre der gerne vil igang med Ekko app.


Digitaliseringen skal gøre håndværkernes hverdag nemmere


For fem år siden begyndte AK Service & Vedligehold med at omfavne digitaliseringen og bruger i dag Ekko app i mange dele af deres dagligdag. Det var vigtigt for AK Service & Vedligehold at fastholde deres kerneværdier og samtidigt gøre håndværkernes hverdag lettere og mere digital.


Annebet og Martin satte sig for at finde en løsning, der kunne imødekomme AK Service & Vedligehold’s behov inden for informationshåndtering, intern kommunikation og drift. Målet var at forkorte kommunikationsvejen mellem ledere, svende og lærlinge, for at undgå misinformation og konflikter.



Kompliceret information påvirker hele virksomheden


Før AK Service & Vedligehold begyndte at fokusere på digitaliseringen, brugte de primært e-mails og sms’er, til at kommunikere med. Det resulterede ofte i misforståelser mellem håndværkerne i marken og administrationen på kontoret, hvilket resulterede i, at vigtig information af og til gik tabt. Selvom papir og e-mails ofte kan virke som en simpel løsning i den interne kommunikation, er det med til at komplicere hverdagen for alle medarbejdere – både for afsender og modtager.


En god onboarding sikrer bedre trivsel


Både Annebet og Martin understreger, hvor komplekst det tidligere har været at onboarde nye medarbejdere. Miskommunikation gik ud over de afdelinger, som stod for at bestille arbejdstøj, telefon, værktøj og firmabil.


”Det betyder alt, at nyansatte føler sig velkomne. Når informationen er klar og man får en varm velkomst, så er det bare nemmere fra start” – Annebet, HR

Som Annebet understreger, er det enormt vigtigt, at den nyansatte føler sig klædt på til hverdagen hos virksomheden. Den gode opstart bidrager til medarbejderens trivsel og dette er noget, som AK Service & Vedligehold altid bestræber sig på.


Tre personer på en byggeplads under stillads
Annebet er ofte ude og besøge byggepladserne

En lille app, der lukker en stor distance


Når håndværkerne og administration arbejder langt fra hinanden, er det svært for medarbejderne at indrapportere nærved-hændelser eller en ulykke. Distancen betyder, at medarbejderne ofte skal køre en times tid for at aflevere et skema og at de informationer, de kommer med, ikke nødvendigvis, er enslydende.


Hvis medarbejderne deler mangelfuld viden om fx en nærved-hændelse, betød det også, at der skulle bruges en masse tid på at kontakte medarbejderen og følge op på deres indrapportering.


Denne udfordring, med afstanden mellem kontor og håndværker, kunne også mærkes, når der skulle laves kurser og arrangementer. Det kunne nogle gange tage en måned at få svar fra alle medarbejdere. Med en stor distance mellem håndværker og administration bliver vidensdeling også kompleks. Annebet fortæller, hvordan hun tidligere har opdateret relevante dokumenter:

”Når vi opdaterede vores politikker, skulle jeg altid ud på alle vores byggepladser og finde de rette mapper for at ’opdatere’ dokumenterne. Det er jo noget nemmere i dag, fordi alt er elektronisk og så det nemt at opdatere løbende.” – Annebet, HR

Udfordringen med afstanden mellem kontor og håndværker gjorde, at mange processer blev unødvendigt lange. Dette oplevede AK Service & Vedligehold fx i forbindelse med arrangementer og kurser, hvor de ofte ventede meget længe på tilbagemeldinger om deltagelse.


En række håndværkerbiler parkeret i rabatten
AK Service & Vedligehold's medarbejdere kører i hele landet

Distancen mellem medarbejdere er ofte den største udfordring for en god intern kommunikation. Hvis man ikke har de rigtige kanaler, kan den store afstand være med til at komplicere dialogen mellem ledelse og medarbejder.


Digital indrapportering optimerer processen 


Siden deres opstart har AK Service & Vedligehold udvidet og har nu autoriserede el-installatører som en del af deres forretning. Det har gjort indrapporteringerne til en afgørende del af hverdagen hos AK Service & Vedligehold, både for elektrikerne og deres ansvarlige ledere.

”Vi har vores certificerede elektrikerafdeling, hvor vi har kvalitetssikringssystemer i form af tilsynsrapporter, afvigerrapporter osv. I dag kan fejl og afvigelser registerets digitalt og lederne kan altid finde dokumentationen frem igen til senere brug.” – Annebet, HR

Indrapporteringerne anvendes ikke kun i forbindelse med elektrikernes arbejde, men også ved sociale arrangementer. Tidligere måtte festudvalget sende beskeder ud til alle medarbejdere og vente på bekræftelse af deres deltagelse. Derefter fulgte det praktiske arbejde med arrangementet, herunder planlægning af mad, transport til og fra begivenheden og andre logistikdetaljer. Med Ekko app har Annebet et godt overblik over alt det praktiske, der følger med planlægning af arrangement. Derudover kan Annebet nemt sende påmindelser ud til de kollegaer, som ikke har svaret tilbage. Som Annebet beskriver, er det blevet meget nemmere:

”Vores kollegaer besvarer blot nogle få spørgsmål om deres præferencer om mad, fortæller om deres allergener eller hvilket transportmiddel de bruger for at komme til julefrokosten, så har jeg alt info på, hvad jeg skal bestille.” – Annebet, HR

En masse mennesker der sidder og snakker i et telt med julepynt
Når AK Service & Vedligehold er samlet er det ofte til julefrokoster og sociale begivenheder


Vidensdeling i en travl hverdag

I en travl hverdag er effektiv vidensdeling og kommunikation en udfordring. AK Service & Vedligehold oplevede fx at der skete misforståelser i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdere:

”Når vi ansætter mange, kan det ske, at den person, der står i døren, måske ikke lige var den, vi forventede den dag. Når vi har meget travlt, kommer man nogle gange til at lytte med et halvt øre, når det er informationer, der kommer over telefonen” – Martin, IT

Som nøgleperson i alt der har med IT at gøre, har Martin ekstra travlt. Ofte kom medarbejderne og bankede på hans kontor for at få hjælp til forskellige IT-relaterede udfordringer. Og selvom det for Martin er essentielt at være med til at knuse de problematikker, der opstår, kunne det til tider blive en lidt presset hverdag. Efter implementeringen af Ekko app har situationen dog forbedret sig markant. Nu kan kollegaer oprette en ’ticket’ i appen, der sendes direkte til Martin. Det giver ham alle nødvendige oplysninger om IT-problemet og deadlines.

” På travle dage kan det være svært at huske, om et telefonopkald krævede opfølgning. Der har ’tickets’ hjulpet utrolig meget og gjort det rigtig nemt at organisere mine opgaver” – Martin, IT

Med ticket-systemet er det nemt for Martin at prioritere arbejdsopgaverne. Det organiserede overblik gør det nemmere at fikse de problemer, der opstår i en digitaliseret virksomhed.


Den tidligere app levede ikke op til alle krav


Inden AK Service & Vedligehold startede deres samarbejde med Ekko app, havde de en anden app-platform til at håndtere deres interne kommunikation. Men visse udfordringer blev ikke løst som ønsket og dette ledte til at Annebet og Martin kiggede sig om efter et nyt system.

”Vi gjorde vores bedste på det tidspunkt for at håndtere udfordringerne med den eksisterende app, men den opfyldte ikke alle vores behov” – Martin, IT

Yderligere uddyber Annebet, at de måske var lidt for tidligt ude med deres digitalisering og at AK Service & Vedligehold måske ikke var helt klar dengang, de begyndte i 2019. Selvom det i første omgang ikke lykkedes at få en kommunikationsplatform medarbejderne var tilfredse med, var erfaringen med til at sætte et fundament for AK Service & Vedligehold’s digitale fremtid. Som Martin siger:

”Med den anden platform fik vi en stor forståelse for, hvad der var nødvendigt for os. Ved at analysere vores udfordringer og ’sygdomme’, fik vi lagt grundstenene for vores behov” – Martin, IT

Krav til en ny medarbejderapp 


Dette gav Annebet og Martin en klar forståelse for, hvad deres nye kommunikationsplatform skulle indeholde og hvad den skulle kunne.


Intuitiv og hurtig at lære at kende


Det er afgørende for håndværkerne, at appen skal være simpel. Når de står på byggepladserne, har de ofte meget mellem hænderne. Her har håndværkerne ikke brug for en kilometerlang forklaring på, hvordan bestemte situationer skal håndteres. Derfor er appens moduler lette at navigere i og alt er samlet et sted.


Driftssikker i arbejdet 


Et vigtigt element for den nye platform er troværdighed. Den tidligere app var desværre ofte nede, så medarbejderne ikke kunne bruge den i arbejdet. Det betød, at Annebet og Martin skulle fikse en platform, der ikke virkede, i stedet for at videreudvikle nye tiltag.


Nem selv at videreudvikle på


Med de mange gode forslag fra ledelsen og medarbejdere er det vigtigt, at den nye platform er nem at videreudvikle. I den tidligere app var det svært at få udviklet nye moduler og features, men i Ekko app har Martin fuld kontrol over, hvilke moduler der skal være tilgængelige for medarbejderne. Det har også åbnet op for, at medarbejderne har kunne komme med endnu mere feedback og forslag til nye moduler, som de godt kunne tænke sig.


Digitaliserede processer sparer medarbejderne en masse tid


Udover de interne kommunikationsfordelene skulle AK Service & Vedligehold-appen også være med til at digitalisere flere processer. Det skulle være muligt for medarbejderne at lave nærved-hændelser, ulykke-rapporteringer og APV’er uden at skulle en tur forbi hovedkontoret.


Mere data og statistik


Med krav til en ny platform, der kan mere, var det også vigtigt, at den nye platform kunne give et bedre indblik i, hvordan medarbejderne brugte den. Generelt var data et interessant parameter for AK Service & Vedligehold, da det gør det nemmere at træffe beslutninger omkring nye tiltag. Ud over at kunne se, hvem der har læst hvad, skulle Annebet og Martin nemt have mulighed for at danne sig et overblik over APV-svar, spørgeskemaer, meningsmålinger og tilmeldinger.


Mål på sygefravær og ulykker


I AK Service & Vedligehold måler de på sygefraværet og indberettede ulykker. Dataen bruger AK Service & Vedligehold til at sammenligne sig selv med andre entreprenører i bygge- og anlægsbranchen. Derfor skulle en ny platform kunne give et nemt indblik i virksomhedens sygefravær, ulykker og nærved-hændelser.


Med erfaringerne fra deres tidligere app havde Annebet og Martin nogle klare krav til en ny løsning, der skulle gøre arbejdet mere effektivt og lette kommunikationen. De var begge særlig opmærksomme på det store behov for brugervenlighed og driftssikkerhed. Især når mestre og svende står på byggepladserne med hammer og søm i hænderne, er det afgørende, at appen er lettilgængelig og fungerer fejlfrit.


Sådan ser en digital håndværkervirksomhed ud


Implementeringen af Ekko app har løst mange af AK Service & Vedligehold’s hverdagsudfordringer. Ekko app har forkortet kommunikationen mellem håndværkerne og kollegaerne på kontoret. Derudover har appen også styrket det sociale samvær og bragt de ansatte tættere sammen.


I appen har AK Service & Vedligehold samlet informationer og værktøj, der gør håndværkernes arbejdsdag nemmere


Onboarding 


Den digitaliserede onboarding proces har forenklet arbejdsgangen for afdelingerne hos AK Service & Vedligehold markant. Når en ny medarbejder bliver oprettet i appen, får de adgang til alle nødvendige praktiske oplysninger. AK Service & Vedligehold har udviklet et modul specifikt til de nyansatte, så de føler sig velinformerede fra start. Modulet indeholder informationer om AK Service & Vedligehold-organisationen, kontaktpersoner afhængigt af situationen og praktiske aspekter af dagligdagen, herunder sygemelding og indrapporteringer.



Håndværkerne har adgang til alt HR relateret info under 'Mit AKSV'


Derudover skal nyansatte udfylde et skema med praktiske oplysninger, som sendes videre til forskellige afdelinger. Skemaet bruges til bestilling af medarbejderudstyr, IT og tøj samt oprettelse i løn- og andre IT-systemer.


Arrangementer


Annebet, der ofte koordinerer sociale arrangementer i samarbejde med medarbejderklubben, er rigtig glad for begivenhedsmodulet. Modulet bruger de til at sende invitationer ud og samle svar ind. Det sker, at der ikke kommer svar fra medarbejdere til nogle arrangementer, men i modulet kan Annebet sende påmindelser så alle, der ikke har svaret, modtager en besked om tilmeldingsfristen. Medarbejderne har også mulighed for at besvare spørgsmål vedrørende mad og andre detaljer.

”Vi har også arrangementer, hvor vores kollegaer kan tilmelde sig. Dem, der ikke lige har meldt tilbage, modtager en fin påmindelse. Vi skal blot trykke på en knap og så er påmindelsen ude. Det gør det så nemt at lave opfølgninger.” – Annebet, HR

APV og sags-APV’er


Som entreprenørvirksomhed er der mange registreringer, der skal laves. Ud over den lovpligtige treårs arbejdspladsvurdering skal der laves sags-APV'er hver gang et nyt byggeprojekt startes. Det kan AK Service & Vedligehold nemt gøre gennem appen, hvor byggelederne udfylder alt info på en given byggesag og alle håndværkerne på pladsen kan registrere, at de har læst den.


Derudover kan der laves både risikovurderinger og indrapporteres nærved-hændelser. Medarbejderen kan lave alle registreringer direkte fra appen ude på pladsen og kontoret modtager alle nødvendige informationer uden at det kræver, at der skal køres frem og tilbage. I AK Service & Vedligehold er de i gang med at få opsat flere registreringer i appen i takt med at medarbejderne også selv efterspørger dem. Som Martin siger:

”Jeg får ofte besøg fra teamet, der spørger, 'Hey Martin, kan vi implementere dette i appen?' Jeg svarer typisk med, 'Jeg skal lige undersøge det.' Så sidder jeg og tænker kreativt og nogle gange finder vi måder at integrere nye funktioner, som fx APV'er, som vi arbejder på at udvikle i appen. Det har været et ønske for os at gøre arbejdspladsvurderinger nemmere under byggeprojekter og at reducere ulykker.” – Martin, IT

Det er med til at skabe en integreret platform, når medarbejdernes ønsker nemt kan indfries. Derved bliver appen konstant videreudviklet efter medarbejdernes ønsker og behov.


Min bil


Et andet modul, som Annebet og Martin har implementeret, er 'Min Bil'-modulet. Her er alle virksomhedens køretøjer registreret. Det gør det nemt for den ansatte, der har bilen, at finde info på deres bil og lave indrapporteringer, hvis der er behov for vejhjælp og lignende.

”Alle dem med firmabiler kan logge ind, finde deres registreringsnummer og få information om ting såsom dækskifte ved synet, proceduren ved uheld, tyveri eller andre situationer. Den bruges virkelig meget som en informationskilde for dem med firmabiler.” – Annebet, HR


Håndværkerne kan hurtig slå deres bil op, hvis den skal til syn, service eller lignedne.


At have alt den nødvendige information ved hænderne gør hverdagen nemmere for dem, der er ude i marken. Det hjælper både kollegaerne, men også de samarbejdende værkstedsførere med at yde den rette service i forhold til hvilke aftaler, de har indgået med AK Service & Vedligehold.


Nyheder, der er segmenteret


Ledelsen i AK Service & Vedligehold kan oprette nyheder i appen til alle kollegaer. De har mulighed for at segmentere deres indlæg fx i forhold til hvem, der kan se indholdet. Det er også muligt for dem at sortere rækkefølgen af deres opslag, så den nyeste nyhed vises øverst eller ' fastlåse' nyheden, så den forbliver øverst, indtil det fjernes igen. Det sikrer, at der kun er relevant information til medarbejderen og at de ikke overvældes af irrelevante beskeder og informationer.

”I den tidligere app skulle vi oprette nye sider og manuelt tilføje, hvem der havde tilladelse til at se dem. I dette modul kan vi nemt vælge og bestemme, hvem der må se hvad.” – Annebet, HR


Vigtig info og nyheder bliver delt i nyhedsmodulet


Når informationen segmenteres til forskellige medarbejdere, undgår man forvirring. I den tidligere app kunne AK Service & Vedligehold ikke segmentere på moduler, men kun indhold og det havde sine udfordringer:

”Tidligere havde vi en administrationsknap, men den var låst for mange medarbejdere. De kunne se knappen, men ikke gå ind på den. Det skabte nysgerrighed, og de undrede sig over, hvilke hemmeligheder, der blev holdt for dem. Nu går de ind på den samme knap, men de kan kun se, hvad de har tilladelse til. Det er meget bedre.” – Martin, IT

AMO-valg


En af fordelene ved digitaliseringen er, at stort set alt er samlet et sted og medarbejderen har lige adgang til den selvom de ikke er samlet på samme sted. Annebet fortæller, at appen er et fremragende værktøj under afstemninger, hvor hun hurtigt kan modtage svar fra kollegaerne. Fx ved AMO-valg eller valg af en ny medarbejderrepræsentant til medarbejderklubben. I disse tilfælde benytter AK Service & Vedligehold-teamet appen til at afgive deres stemmer og angive, hvem de ønsker at blive repræsenteret af. Hvad der før kunne tage en måned, tager nu et par dage.

Vi har også brugt appen til at vælge tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Valget foregår nemt derinde, hvor de bare skal svare ja eller nej. Jeg henter så statistikken, og det fungerer som min dokumentation for, om de er valgt ind eller ej. Det gør processen meget enklere.” – Annebet, HR

Rapporter og ulykke rapportering 


Når en medarbejder registrerer en ulykke eller en nærved-hændelse, udfylder de skemaet i appen. Registreringen sendes til arbejdsmiljøafdelingen, som videresender den til arbejdstilsynet.



AK Service & Vedligehold har et sort fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed


Rapporteringsfunktionen anvendes bredt hos AK Service & Vedligehold. IT-afdelingen benytter også indrapportering til IT-problemer, hvilket giver afdelingen et nemt overblik over dagens opgaver og eventuelle opgaver, der skal prioriteres.

”For lederne har rapporteringsværktøjet virkelig gjort en forskel. Lederne har alt den nødvendige dokumentation lige ved hånden eller kan nemt finde den frem. Hver andet år kommer auditoren og gennemser alle vores systemer og han kan nemt trække oplysninger frem om, hvad vi har haft af afvigelser” – Annebet, HR

Sygefravær og medarbejderglæde


AK Service & Vedligehold måler en stor del af deres succes ved hjælp af almindelige nøgletal som omsætning og udgifter, men sygefraværet er også et vigtigt parameter for, om det går godt i virksomheden.





I appen kan AK Service & Vedligehold trække data om sygefraværet, hvilket gør det let at sammenligne sig med andre inden for bygge- og anlægsbranchen. Fokus er ikke kun på sygefravær, men også på den generelle medarbejdertilfredshed ved hjælp af anonyme besvarelser. Dette giver Annebet mulighed for at få indsigt i, hvordan de ansatte har det og mulighed for at håndtere eventuelle udfordringer.


Dagens inspiration fra medarbejderne 


Selvom de ansatte har hænderne fulde, forhindrer det dem ikke i at dele øjeblikke fra deres hverdag - både fra kontoret og byggepladserne.


En anderledes brug af social modulet, hvor medarbejderne deler inspiration fra de forskellige projekter.

Dagens inspiration-modul giver medarbejderne mulighed for at dele billeder og fortællinger på tværs af hele AK Service & Vedligehold. Det kan være alt fra kageuddeling på grund af en fødselsdag til at finde fejl på byggepladsen. Med modulet er det blevet nemmere at sikre et godt sammenhold, selvom man arbejder på tværs af projekter.


Sådan får du din organisation med på den digitale rejse


Digitalisering kræver tid og tilvænning. Når man som virksomhed skal til at implementere en ny platform, fx en medarbejderapp, til den interne kommunikation er der en række udfordringer, man kan tage højde for at sikre en god implementering. Med Annebet og Martin i spidsen har AK Service & Vedligehold haft en rigtig god lancering. De deler følgende råd, du kan bruge, hvis du skal i gang med at implementere en ny platform.


Forandring møder altid modstand – læg jer op af noget bekendt


Tilbage i 2019 mødte AK Service & Vedligehold en vis modstand med deres tidligere app til intern kommunikation. Mange af medarbejdere var ikke så glade for den nye løsning. I AK Service & Vedligehold har de nok været forud for deres tid, men de tidligere erfaringer med en app til den interne kommunikation, gjorde det nemt at introducere en ny løsning.


Et godt råd er derfor at lægge en forandring så tæt op ad den nuværende situation som muligt. Hvis man introducerer en medarbejderapp, så start med udvalgte moduler, der løser helt konkrete udfordringer.


Med en ny platform kommer der ofte også en masse nye muligheder. Selvom det kan være fristende at koble en masse funktioner og moduler til fra start, så vent, til I er kommet godt i gang og medarbejderne er blevet lidt vant til at bruge den nye platform. Start med de moduler og features I skal bruge nu – I kan altid bygge videre på appen efterfølgende.



Med den tidligere app var der allerede et grundlag for, hvad medarbejderne kunne forvente, hvilket gjorde tilvænningsprocessen lettere for de ansatte hos AK Service & Vedligehold.


Keep it simple 


Find en platform, der specifikt kan det, du skal bruge. I Ekko app har vi udviklet vores moduler specifikt til medarbejdere ude i marken og langt fra en computer. Der findes en masse løsninger på markedet, men få er designet til fx håndværkere. Dine medarbejdere har travlt og derfor skal en løsning være nem og simpel at bruge.


En simpel løsning, som medarbejderne bruger hver dag, er langt bedre end en kompleks løsning, som medarbejderne ikke bruger. Særlig brugergrænsefladen, som medarbejderne ude i marken skal interagere med, skal være nem og simpel.


Gør ledelsen til ambassadører og aktive brugere


Hvis en ny medarbejderapp skal implementeres i hele virksomheden, er det vigtigt, at I har ambassadører på øverste plan. Er direktøren og resten af ledelsen med på appen og tilmed aktive, viser det medarbejderne, at platformen er vigtig - selv for ledelsen.

Hvis ledelsen omvendt ikke støtter op om en ny app og ikke bruger den, kan det være svært for medarbejderne at tage den seriøst.


Den bedste måde at lancere en medarbejderapp på, er, hvis du kan få direktøren til at præsentere appen på en lille video, som ligger i appen allerede når I lancerer. En aktiv ledelse, der engagerer sig på lige fod med alle andre på appen viser ikke bare medarbejderne, at appen er den nye måde at kommunikere på. Det viser også, at en medarbejderapp netop er med til at gøre distancen mellem medarbejder og ledelse mindre i hverdagen.


Et godt råd er at hjælpe ledelsen i gang med at bruge appen. Både med indhold til at starte med, men også ift. at huske dem på, at de skal dele oplæg i ny og næ.


Saml ét team der får stor værdi ud af platformen


En medarbejderapp skaber værdi for flere afdelinger. Typisk HR, arbejdsmiljø, IT, drift og kommunikationsafdelingen. Jo flere afdelinger, der er med inde over, jo mere værdi får I ud af jeres medarbejderapp. Involver alle aktører, der kan få værdi og løst deres problemer med appen.


Derved bliver opgaven med at udvikle appen også langt nemmere. En app, der løser mange forskellige udfordringer, er også med til at sikre, at medarbejderne har mange forskellige grunde til at bruge den hver dag.


Giv medarbejderne indflydelse


Når en ny platform skal implementeres, er det en god ide at invitere slutbrugerne med ind i processen inden lancering. Inden I lancerer appen til alle, kan I finde en udvalgt gruppe af 6-10 medarbejdere, der kan prøve appen af og give deres feedback til, hvad der er godt, mindre godt og hvad, de savner. Det giver dig både mulighed for at få et indblik i, hvordan medarbejderne tager imod platformen og på sigt får du også en række ambassadører, der kan være fortalere for appen ude i marken.


AK Service & Vedligehold gør meget brug af feedback i forskellige former. Fx har de indført et ’ris og ros’-modul, hvor de ansatte har mulighed for at give feedback, som bliver behandlet fortroligt. Dette giver medarbejderne fred og ro til at give oprigtig feedback uden frygten for at blive dømt.


Hjælp hinanden med at bruge appen


For de erfarne håndværkere ude i marken kan det være en udfordring at komme i gang med en app på mobilen. Derfor er det en god ide fra starten at sikre en kultur, hvor man hjælper sidemanden i skurvognen med, hvordan appen kan bruges. Martin og Annebet er allerede erfarne i at navigere rundt i appen og derfor hjælper de deres kollegaer med at komme godt i gang med appen. AK Service & Vedligehold fortæller, hvordan alle medarbejderne hjalp hinanden med at få styr på appen og altid var klar på at give en kollega en hjælpende hånd.

”Vi holder meget fast i vores traditionelle håndværk og gamle metoder, men samtidig bevæger vi os også med tiden. Ude på byggepladserne har vi en varieret gruppe af medarbejdere. De unge er mere åbne og nemme at overtale til at tage i brug – for dem er telefonen nærmest en forlængelse af deres arm. De ældre og mere erfarne håndværkere har haft lidt sværere ved at omfavne den digitale udvikling, men de følger friskt med progressionen - også selvom de til tider mener, at det kan være noget pjat” – Annebet, HR

Udover at de ansatte hjælper hinanden, har AK Service & Vedligehold været glade for at Ekko app kun har været et opkald væk, når der har været behov for teknisk hjælp eller udviklingsspørgsmål.



Entreprenørvirksomheden AK Service & Vedligeholdelse har base i Hillerød. Deres team består af 135 ansatte, herunder tømrere, murere, malere, autoriserede el-installatører og lærlinge.


Virksomheden har gennem flere år arbejdet på at digitalisere forskellige aspekter af medarbejdernes hverdag for at forbedre effektiviteten og styrke det sociale sammenhold. Vi har taget en snak med Annebet Rasmussen, HR & arbejdsmiljø og Martin Søby fra IT om processen har været og hvilke gode råd de kan dele til andre der gerne vil igang med Ekko app.


Digitaliseringen skal gøre håndværkernes hverdag nemmere


For fem år siden begyndte AK Service & Vedligehold med at omfavne digitaliseringen og bruger i dag Ekko app i mange dele af deres dagligdag. Det var vigtigt for AK Service & Vedligehold at fastholde deres kerneværdier og samtidigt gøre håndværkernes hverdag lettere og mere digital.


Annebet og Martin satte sig for at finde en løsning, der kunne imødekomme AK Service & Vedligehold’s behov inden for informationshåndtering, intern kommunikation og drift. Målet var at forkorte kommunikationsvejen mellem ledere, svende og lærlinge, for at undgå misinformation og konflikter.



Kompliceret information påvirker hele virksomheden


Før AK Service & Vedligehold begyndte at fokusere på digitaliseringen, brugte de primært e-mails og sms’er, til at kommunikere med. Det resulterede ofte i misforståelser mellem håndværkerne i marken og administrationen på kontoret, hvilket resulterede i, at vigtig information af og til gik tabt. Selvom papir og e-mails ofte kan virke som en simpel løsning i den interne kommunikation, er det med til at komplicere hverdagen for alle medarbejdere – både for afsender og modtager.


En god onboarding sikrer bedre trivsel


Både Annebet og Martin understreger, hvor komplekst det tidligere har været at onboarde nye medarbejdere. Miskommunikation gik ud over de afdelinger, som stod for at bestille arbejdstøj, telefon, værktøj og firmabil.


”Det betyder alt, at nyansatte føler sig velkomne. Når informationen er klar og man får en varm velkomst, så er det bare nemmere fra start” – Annebet, HR

Som Annebet understreger, er det enormt vigtigt, at den nyansatte føler sig klædt på til hverdagen hos virksomheden. Den gode opstart bidrager til medarbejderens trivsel og dette er noget, som AK Service & Vedligehold altid bestræber sig på.


Tre personer på en byggeplads under stillads
Annebet er ofte ude og besøge byggepladserne

En lille app, der lukker en stor distance


Når håndværkerne og administration arbejder langt fra hinanden, er det svært for medarbejderne at indrapportere nærved-hændelser eller en ulykke. Distancen betyder, at medarbejderne ofte skal køre en times tid for at aflevere et skema og at de informationer, de kommer med, ikke nødvendigvis, er enslydende.


Hvis medarbejderne deler mangelfuld viden om fx en nærved-hændelse, betød det også, at der skulle bruges en masse tid på at kontakte medarbejderen og følge op på deres indrapportering.


Denne udfordring, med afstanden mellem kontor og håndværker, kunne også mærkes, når der skulle laves kurser og arrangementer. Det kunne nogle gange tage en måned at få svar fra alle medarbejdere. Med en stor distance mellem håndværker og administration bliver vidensdeling også kompleks. Annebet fortæller, hvordan hun tidligere har opdateret relevante dokumenter:

”Når vi opdaterede vores politikker, skulle jeg altid ud på alle vores byggepladser og finde de rette mapper for at ’opdatere’ dokumenterne. Det er jo noget nemmere i dag, fordi alt er elektronisk og så det nemt at opdatere løbende.” – Annebet, HR

Udfordringen med afstanden mellem kontor og håndværker gjorde, at mange processer blev unødvendigt lange. Dette oplevede AK Service & Vedligehold fx i forbindelse med arrangementer og kurser, hvor de ofte ventede meget længe på tilbagemeldinger om deltagelse.


En række håndværkerbiler parkeret i rabatten
AK Service & Vedligehold's medarbejdere kører i hele landet

Distancen mellem medarbejdere er ofte den største udfordring for en god intern kommunikation. Hvis man ikke har de rigtige kanaler, kan den store afstand være med til at komplicere dialogen mellem ledelse og medarbejder.


Digital indrapportering optimerer processen 


Siden deres opstart har AK Service & Vedligehold udvidet og har nu autoriserede el-installatører som en del af deres forretning. Det har gjort indrapporteringerne til en afgørende del af hverdagen hos AK Service & Vedligehold, både for elektrikerne og deres ansvarlige ledere.

”Vi har vores certificerede elektrikerafdeling, hvor vi har kvalitetssikringssystemer i form af tilsynsrapporter, afvigerrapporter osv. I dag kan fejl og afvigelser registerets digitalt og lederne kan altid finde dokumentationen frem igen til senere brug.” – Annebet, HR

Indrapporteringerne anvendes ikke kun i forbindelse med elektrikernes arbejde, men også ved sociale arrangementer. Tidligere måtte festudvalget sende beskeder ud til alle medarbejdere og vente på bekræftelse af deres deltagelse. Derefter fulgte det praktiske arbejde med arrangementet, herunder planlægning af mad, transport til og fra begivenheden og andre logistikdetaljer. Med Ekko app har Annebet et godt overblik over alt det praktiske, der følger med planlægning af arrangement. Derudover kan Annebet nemt sende påmindelser ud til de kollegaer, som ikke har svaret tilbage. Som Annebet beskriver, er det blevet meget nemmere:

”Vores kollegaer besvarer blot nogle få spørgsmål om deres præferencer om mad, fortæller om deres allergener eller hvilket transportmiddel de bruger for at komme til julefrokosten, så har jeg alt info på, hvad jeg skal bestille.” – Annebet, HR

En masse mennesker der sidder og snakker i et telt med julepynt
Når AK Service & Vedligehold er samlet er det ofte til julefrokoster og sociale begivenheder


Vidensdeling i en travl hverdag

I en travl hverdag er effektiv vidensdeling og kommunikation en udfordring. AK Service & Vedligehold oplevede fx at der skete misforståelser i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdere:

”Når vi ansætter mange, kan det ske, at den person, der står i døren, måske ikke lige var den, vi forventede den dag. Når vi har meget travlt, kommer man nogle gange til at lytte med et halvt øre, når det er informationer, der kommer over telefonen” – Martin, IT

Som nøgleperson i alt der har med IT at gøre, har Martin ekstra travlt. Ofte kom medarbejderne og bankede på hans kontor for at få hjælp til forskellige IT-relaterede udfordringer. Og selvom det for Martin er essentielt at være med til at knuse de problematikker, der opstår, kunne det til tider blive en lidt presset hverdag. Efter implementeringen af Ekko app har situationen dog forbedret sig markant. Nu kan kollegaer oprette en ’ticket’ i appen, der sendes direkte til Martin. Det giver ham alle nødvendige oplysninger om IT-problemet og deadlines.

” På travle dage kan det være svært at huske, om et telefonopkald krævede opfølgning. Der har ’tickets’ hjulpet utrolig meget og gjort det rigtig nemt at organisere mine opgaver” – Martin, IT

Med ticket-systemet er det nemt for Martin at prioritere arbejdsopgaverne. Det organiserede overblik gør det nemmere at fikse de problemer, der opstår i en digitaliseret virksomhed.


Den tidligere app levede ikke op til alle krav


Inden AK Service & Vedligehold startede deres samarbejde med Ekko app, havde de en anden app-platform til at håndtere deres interne kommunikation. Men visse udfordringer blev ikke løst som ønsket og dette ledte til at Annebet og Martin kiggede sig om efter et nyt system.

”Vi gjorde vores bedste på det tidspunkt for at håndtere udfordringerne med den eksisterende app, men den opfyldte ikke alle vores behov” – Martin, IT

Yderligere uddyber Annebet, at de måske var lidt for tidligt ude med deres digitalisering og at AK Service & Vedligehold måske ikke var helt klar dengang, de begyndte i 2019. Selvom det i første omgang ikke lykkedes at få en kommunikationsplatform medarbejderne var tilfredse med, var erfaringen med til at sætte et fundament for AK Service & Vedligehold’s digitale fremtid. Som Martin siger:

”Med den anden platform fik vi en stor forståelse for, hvad der var nødvendigt for os. Ved at analysere vores udfordringer og ’sygdomme’, fik vi lagt grundstenene for vores behov” – Martin, IT

Krav til en ny medarbejderapp 


Dette gav Annebet og Martin en klar forståelse for, hvad deres nye kommunikationsplatform skulle indeholde og hvad den skulle kunne.


Intuitiv og hurtig at lære at kende


Det er afgørende for håndværkerne, at appen skal være simpel. Når de står på byggepladserne, har de ofte meget mellem hænderne. Her har håndværkerne ikke brug for en kilometerlang forklaring på, hvordan bestemte situationer skal håndteres. Derfor er appens moduler lette at navigere i og alt er samlet et sted.


Driftssikker i arbejdet 


Et vigtigt element for den nye platform er troværdighed. Den tidligere app var desværre ofte nede, så medarbejderne ikke kunne bruge den i arbejdet. Det betød, at Annebet og Martin skulle fikse en platform, der ikke virkede, i stedet for at videreudvikle nye tiltag.


Nem selv at videreudvikle på


Med de mange gode forslag fra ledelsen og medarbejdere er det vigtigt, at den nye platform er nem at videreudvikle. I den tidligere app var det svært at få udviklet nye moduler og features, men i Ekko app har Martin fuld kontrol over, hvilke moduler der skal være tilgængelige for medarbejderne. Det har også åbnet op for, at medarbejderne har kunne komme med endnu mere feedback og forslag til nye moduler, som de godt kunne tænke sig.


Digitaliserede processer sparer medarbejderne en masse tid


Udover de interne kommunikationsfordelene skulle AK Service & Vedligehold-appen også være med til at digitalisere flere processer. Det skulle være muligt for medarbejderne at lave nærved-hændelser, ulykke-rapporteringer og APV’er uden at skulle en tur forbi hovedkontoret.


Mere data og statistik


Med krav til en ny platform, der kan mere, var det også vigtigt, at den nye platform kunne give et bedre indblik i, hvordan medarbejderne brugte den. Generelt var data et interessant parameter for AK Service & Vedligehold, da det gør det nemmere at træffe beslutninger omkring nye tiltag. Ud over at kunne se, hvem der har læst hvad, skulle Annebet og Martin nemt have mulighed for at danne sig et overblik over APV-svar, spørgeskemaer, meningsmålinger og tilmeldinger.


Mål på sygefravær og ulykker


I AK Service & Vedligehold måler de på sygefraværet og indberettede ulykker. Dataen bruger AK Service & Vedligehold til at sammenligne sig selv med andre entreprenører i bygge- og anlægsbranchen. Derfor skulle en ny platform kunne give et nemt indblik i virksomhedens sygefravær, ulykker og nærved-hændelser.


Med erfaringerne fra deres tidligere app havde Annebet og Martin nogle klare krav til en ny løsning, der skulle gøre arbejdet mere effektivt og lette kommunikationen. De var begge særlig opmærksomme på det store behov for brugervenlighed og driftssikkerhed. Især når mestre og svende står på byggepladserne med hammer og søm i hænderne, er det afgørende, at appen er lettilgængelig og fungerer fejlfrit.


Sådan ser en digital håndværkervirksomhed ud


Implementeringen af Ekko app har løst mange af AK Service & Vedligehold’s hverdagsudfordringer. Ekko app har forkortet kommunikationen mellem håndværkerne og kollegaerne på kontoret. Derudover har appen også styrket det sociale samvær og bragt de ansatte tættere sammen.


I appen har AK Service & Vedligehold samlet informationer og værktøj, der gør håndværkernes arbejdsdag nemmere


Onboarding 


Den digitaliserede onboarding proces har forenklet arbejdsgangen for afdelingerne hos AK Service & Vedligehold markant. Når en ny medarbejder bliver oprettet i appen, får de adgang til alle nødvendige praktiske oplysninger. AK Service & Vedligehold har udviklet et modul specifikt til de nyansatte, så de føler sig velinformerede fra start. Modulet indeholder informationer om AK Service & Vedligehold-organisationen, kontaktpersoner afhængigt af situationen og praktiske aspekter af dagligdagen, herunder sygemelding og indrapporteringer.



Håndværkerne har adgang til alt HR relateret info under 'Mit AKSV'


Derudover skal nyansatte udfylde et skema med praktiske oplysninger, som sendes videre til forskellige afdelinger. Skemaet bruges til bestilling af medarbejderudstyr, IT og tøj samt oprettelse i løn- og andre IT-systemer.


Arrangementer


Annebet, der ofte koordinerer sociale arrangementer i samarbejde med medarbejderklubben, er rigtig glad for begivenhedsmodulet. Modulet bruger de til at sende invitationer ud og samle svar ind. Det sker, at der ikke kommer svar fra medarbejdere til nogle arrangementer, men i modulet kan Annebet sende påmindelser så alle, der ikke har svaret, modtager en besked om tilmeldingsfristen. Medarbejderne har også mulighed for at besvare spørgsmål vedrørende mad og andre detaljer.

”Vi har også arrangementer, hvor vores kollegaer kan tilmelde sig. Dem, der ikke lige har meldt tilbage, modtager en fin påmindelse. Vi skal blot trykke på en knap og så er påmindelsen ude. Det gør det så nemt at lave opfølgninger.” – Annebet, HR

APV og sags-APV’er


Som entreprenørvirksomhed er der mange registreringer, der skal laves. Ud over den lovpligtige treårs arbejdspladsvurdering skal der laves sags-APV'er hver gang et nyt byggeprojekt startes. Det kan AK Service & Vedligehold nemt gøre gennem appen, hvor byggelederne udfylder alt info på en given byggesag og alle håndværkerne på pladsen kan registrere, at de har læst den.


Derudover kan der laves både risikovurderinger og indrapporteres nærved-hændelser. Medarbejderen kan lave alle registreringer direkte fra appen ude på pladsen og kontoret modtager alle nødvendige informationer uden at det kræver, at der skal køres frem og tilbage. I AK Service & Vedligehold er de i gang med at få opsat flere registreringer i appen i takt med at medarbejderne også selv efterspørger dem. Som Martin siger:

”Jeg får ofte besøg fra teamet, der spørger, 'Hey Martin, kan vi implementere dette i appen?' Jeg svarer typisk med, 'Jeg skal lige undersøge det.' Så sidder jeg og tænker kreativt og nogle gange finder vi måder at integrere nye funktioner, som fx APV'er, som vi arbejder på at udvikle i appen. Det har været et ønske for os at gøre arbejdspladsvurderinger nemmere under byggeprojekter og at reducere ulykker.” – Martin, IT

Det er med til at skabe en integreret platform, når medarbejdernes ønsker nemt kan indfries. Derved bliver appen konstant videreudviklet efter medarbejdernes ønsker og behov.


Min bil


Et andet modul, som Annebet og Martin har implementeret, er 'Min Bil'-modulet. Her er alle virksomhedens køretøjer registreret. Det gør det nemt for den ansatte, der har bilen, at finde info på deres bil og lave indrapporteringer, hvis der er behov for vejhjælp og lignende.

”Alle dem med firmabiler kan logge ind, finde deres registreringsnummer og få information om ting såsom dækskifte ved synet, proceduren ved uheld, tyveri eller andre situationer. Den bruges virkelig meget som en informationskilde for dem med firmabiler.” – Annebet, HR


Håndværkerne kan hurtig slå deres bil op, hvis den skal til syn, service eller lignedne.


At have alt den nødvendige information ved hænderne gør hverdagen nemmere for dem, der er ude i marken. Det hjælper både kollegaerne, men også de samarbejdende værkstedsførere med at yde den rette service i forhold til hvilke aftaler, de har indgået med AK Service & Vedligehold.


Nyheder, der er segmenteret


Ledelsen i AK Service & Vedligehold kan oprette nyheder i appen til alle kollegaer. De har mulighed for at segmentere deres indlæg fx i forhold til hvem, der kan se indholdet. Det er også muligt for dem at sortere rækkefølgen af deres opslag, så den nyeste nyhed vises øverst eller ' fastlåse' nyheden, så den forbliver øverst, indtil det fjernes igen. Det sikrer, at der kun er relevant information til medarbejderen og at de ikke overvældes af irrelevante beskeder og informationer.

”I den tidligere app skulle vi oprette nye sider og manuelt tilføje, hvem der havde tilladelse til at se dem. I dette modul kan vi nemt vælge og bestemme, hvem der må se hvad.” – Annebet, HR


Vigtig info og nyheder bliver delt i nyhedsmodulet


Når informationen segmenteres til forskellige medarbejdere, undgår man forvirring. I den tidligere app kunne AK Service & Vedligehold ikke segmentere på moduler, men kun indhold og det havde sine udfordringer:

”Tidligere havde vi en administrationsknap, men den var låst for mange medarbejdere. De kunne se knappen, men ikke gå ind på den. Det skabte nysgerrighed, og de undrede sig over, hvilke hemmeligheder, der blev holdt for dem. Nu går de ind på den samme knap, men de kan kun se, hvad de har tilladelse til. Det er meget bedre.” – Martin, IT

AMO-valg


En af fordelene ved digitaliseringen er, at stort set alt er samlet et sted og medarbejderen har lige adgang til den selvom de ikke er samlet på samme sted. Annebet fortæller, at appen er et fremragende værktøj under afstemninger, hvor hun hurtigt kan modtage svar fra kollegaerne. Fx ved AMO-valg eller valg af en ny medarbejderrepræsentant til medarbejderklubben. I disse tilfælde benytter AK Service & Vedligehold-teamet appen til at afgive deres stemmer og angive, hvem de ønsker at blive repræsenteret af. Hvad der før kunne tage en måned, tager nu et par dage.

Vi har også brugt appen til at vælge tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Valget foregår nemt derinde, hvor de bare skal svare ja eller nej. Jeg henter så statistikken, og det fungerer som min dokumentation for, om de er valgt ind eller ej. Det gør processen meget enklere.” – Annebet, HR

Rapporter og ulykke rapportering 


Når en medarbejder registrerer en ulykke eller en nærved-hændelse, udfylder de skemaet i appen. Registreringen sendes til arbejdsmiljøafdelingen, som videresender den til arbejdstilsynet.



AK Service & Vedligehold har et sort fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed


Rapporteringsfunktionen anvendes bredt hos AK Service & Vedligehold. IT-afdelingen benytter også indrapportering til IT-problemer, hvilket giver afdelingen et nemt overblik over dagens opgaver og eventuelle opgaver, der skal prioriteres.

”For lederne har rapporteringsværktøjet virkelig gjort en forskel. Lederne har alt den nødvendige dokumentation lige ved hånden eller kan nemt finde den frem. Hver andet år kommer auditoren og gennemser alle vores systemer og han kan nemt trække oplysninger frem om, hvad vi har haft af afvigelser” – Annebet, HR

Sygefravær og medarbejderglæde


AK Service & Vedligehold måler en stor del af deres succes ved hjælp af almindelige nøgletal som omsætning og udgifter, men sygefraværet er også et vigtigt parameter for, om det går godt i virksomheden.





I appen kan AK Service & Vedligehold trække data om sygefraværet, hvilket gør det let at sammenligne sig med andre inden for bygge- og anlægsbranchen. Fokus er ikke kun på sygefravær, men også på den generelle medarbejdertilfredshed ved hjælp af anonyme besvarelser. Dette giver Annebet mulighed for at få indsigt i, hvordan de ansatte har det og mulighed for at håndtere eventuelle udfordringer.


Dagens inspiration fra medarbejderne 


Selvom de ansatte har hænderne fulde, forhindrer det dem ikke i at dele øjeblikke fra deres hverdag - både fra kontoret og byggepladserne.


En anderledes brug af social modulet, hvor medarbejderne deler inspiration fra de forskellige projekter.

Dagens inspiration-modul giver medarbejderne mulighed for at dele billeder og fortællinger på tværs af hele AK Service & Vedligehold. Det kan være alt fra kageuddeling på grund af en fødselsdag til at finde fejl på byggepladsen. Med modulet er det blevet nemmere at sikre et godt sammenhold, selvom man arbejder på tværs af projekter.


Sådan får du din organisation med på den digitale rejse


Digitalisering kræver tid og tilvænning. Når man som virksomhed skal til at implementere en ny platform, fx en medarbejderapp, til den interne kommunikation er der en række udfordringer, man kan tage højde for at sikre en god implementering. Med Annebet og Martin i spidsen har AK Service & Vedligehold haft en rigtig god lancering. De deler følgende råd, du kan bruge, hvis du skal i gang med at implementere en ny platform.


Forandring møder altid modstand – læg jer op af noget bekendt


Tilbage i 2019 mødte AK Service & Vedligehold en vis modstand med deres tidligere app til intern kommunikation. Mange af medarbejdere var ikke så glade for den nye løsning. I AK Service & Vedligehold har de nok været forud for deres tid, men de tidligere erfaringer med en app til den interne kommunikation, gjorde det nemt at introducere en ny løsning.


Et godt råd er derfor at lægge en forandring så tæt op ad den nuværende situation som muligt. Hvis man introducerer en medarbejderapp, så start med udvalgte moduler, der løser helt konkrete udfordringer.


Med en ny platform kommer der ofte også en masse nye muligheder. Selvom det kan være fristende at koble en masse funktioner og moduler til fra start, så vent, til I er kommet godt i gang og medarbejderne er blevet lidt vant til at bruge den nye platform. Start med de moduler og features I skal bruge nu – I kan altid bygge videre på appen efterfølgende.



Med den tidligere app var der allerede et grundlag for, hvad medarbejderne kunne forvente, hvilket gjorde tilvænningsprocessen lettere for de ansatte hos AK Service & Vedligehold.


Keep it simple 


Find en platform, der specifikt kan det, du skal bruge. I Ekko app har vi udviklet vores moduler specifikt til medarbejdere ude i marken og langt fra en computer. Der findes en masse løsninger på markedet, men få er designet til fx håndværkere. Dine medarbejdere har travlt og derfor skal en løsning være nem og simpel at bruge.


En simpel løsning, som medarbejderne bruger hver dag, er langt bedre end en kompleks løsning, som medarbejderne ikke bruger. Særlig brugergrænsefladen, som medarbejderne ude i marken skal interagere med, skal være nem og simpel.


Gør ledelsen til ambassadører og aktive brugere


Hvis en ny medarbejderapp skal implementeres i hele virksomheden, er det vigtigt, at I har ambassadører på øverste plan. Er direktøren og resten af ledelsen med på appen og tilmed aktive, viser det medarbejderne, at platformen er vigtig - selv for ledelsen.

Hvis ledelsen omvendt ikke støtter op om en ny app og ikke bruger den, kan det være svært for medarbejderne at tage den seriøst.


Den bedste måde at lancere en medarbejderapp på, er, hvis du kan få direktøren til at præsentere appen på en lille video, som ligger i appen allerede når I lancerer. En aktiv ledelse, der engagerer sig på lige fod med alle andre på appen viser ikke bare medarbejderne, at appen er den nye måde at kommunikere på. Det viser også, at en medarbejderapp netop er med til at gøre distancen mellem medarbejder og ledelse mindre i hverdagen.


Et godt råd er at hjælpe ledelsen i gang med at bruge appen. Både med indhold til at starte med, men også ift. at huske dem på, at de skal dele oplæg i ny og næ.


Saml ét team der får stor værdi ud af platformen


En medarbejderapp skaber værdi for flere afdelinger. Typisk HR, arbejdsmiljø, IT, drift og kommunikationsafdelingen. Jo flere afdelinger, der er med inde over, jo mere værdi får I ud af jeres medarbejderapp. Involver alle aktører, der kan få værdi og løst deres problemer med appen.


Derved bliver opgaven med at udvikle appen også langt nemmere. En app, der løser mange forskellige udfordringer, er også med til at sikre, at medarbejderne har mange forskellige grunde til at bruge den hver dag.


Giv medarbejderne indflydelse


Når en ny platform skal implementeres, er det en god ide at invitere slutbrugerne med ind i processen inden lancering. Inden I lancerer appen til alle, kan I finde en udvalgt gruppe af 6-10 medarbejdere, der kan prøve appen af og give deres feedback til, hvad der er godt, mindre godt og hvad, de savner. Det giver dig både mulighed for at få et indblik i, hvordan medarbejderne tager imod platformen og på sigt får du også en række ambassadører, der kan være fortalere for appen ude i marken.


AK Service & Vedligehold gør meget brug af feedback i forskellige former. Fx har de indført et ’ris og ros’-modul, hvor de ansatte har mulighed for at give feedback, som bliver behandlet fortroligt. Dette giver medarbejderne fred og ro til at give oprigtig feedback uden frygten for at blive dømt.


Hjælp hinanden med at bruge appen


For de erfarne håndværkere ude i marken kan det være en udfordring at komme i gang med en app på mobilen. Derfor er det en god ide fra starten at sikre en kultur, hvor man hjælper sidemanden i skurvognen med, hvordan appen kan bruges. Martin og Annebet er allerede erfarne i at navigere rundt i appen og derfor hjælper de deres kollegaer med at komme godt i gang med appen. AK Service & Vedligehold fortæller, hvordan alle medarbejderne hjalp hinanden med at få styr på appen og altid var klar på at give en kollega en hjælpende hånd.

”Vi holder meget fast i vores traditionelle håndværk og gamle metoder, men samtidig bevæger vi os også med tiden. Ude på byggepladserne har vi en varieret gruppe af medarbejdere. De unge er mere åbne og nemme at overtale til at tage i brug – for dem er telefonen nærmest en forlængelse af deres arm. De ældre og mere erfarne håndværkere har haft lidt sværere ved at omfavne den digitale udvikling, men de følger friskt med progressionen - også selvom de til tider mener, at det kan være noget pjat” – Annebet, HR

Udover at de ansatte hjælper hinanden, har AK Service & Vedligehold været glade for at Ekko app kun har været et opkald væk, når der har været behov for teknisk hjælp eller udviklingsspørgsmål.



Læs om AK Service & Vedligeholds moduler

Vores kunder skræddersyer deres medarbejderapp, så den matcher deres behov. Læse mere om de moduler og features de bruger. 

Tegnebræt 53_3x-100ss.png
bottom of page